Tragiczny incydent dotknął 47-letnią mieszkankę Olsztyna, która straciła blisko 10 tysięcy złotych. Kobieta padła ofiarą oszusta, który przekonał ją, że jej oszczędności na koncie bankowym są w niebezpieczeństwie. Wierząc, że rozmawia z pracownikiem swojego banku i pod wpływem emocjonalnej presji oraz ograniczonego czasu, kobieta wykonywała instrukcje podane przez oszusta, nieświadomie autoryzując przelew na rachunek przestępcy. Pragniemy przestrzegać przed coraz bardziej zaawansowanymi technikami manipulacji psychologicznej i technicznej stosowanymi przez tego typu oszustów.
W środę, 18 września 2024 roku, Komenda Miejska Policji w Olsztynie otrzymała zgłoszenie od pokrzywdzonej o tzw. oszustwie „na pracownika banku”. Z opisu zdarzenia wynikało, że tego samego dnia rano do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika jej banku. Twierdził, że jej rachunek jest zagrożony, ponieważ bank otrzymał wniosek o kredyt na jej dane osobowe i próbę logowania na jej konto z urządzenia znajdującego się 200 km od miejscowości jej zamieszkania.
Po zaprzeczeniu przez pokrzywdzoną, oszust zapewnił ją o swojej pomocy w rozwiązaniu sytuacji i zabezpieczeniu środków na jej koncie. Wykorzystując techniki manipulacji, wywołał u niej niepokój związany z możliwością utraty pieniędzy, a następnie zaoferował swoją pomoc. Podkreślał potrzebę szybkich działań, wywierał presję czasu i utrzymywał stały kontakt telefoniczny, kontrolując wykonywanie przez nią jego instrukcji.
Pod wpływem manipulacji ze strony oszusta, pokrzywdzona zaakceptowała przelew prawie 10 tysięcy złotych na konto przestępcy, tracąc w ten sposób swoje oszczędności. Była przekonana, że otrzymane przez nią wiadomości tekstowe, które kierowały ją do kolejnych operacji wykonywanych na koncie online były autentyczne. Oszust skutecznie wykorzystał swoje umiejętności techniczne, tak aby nazwa banku pojawiała się jako nadawca wysyłanych sms-ów.
Chcielibyśmy przypomnieć o konieczności zachowania ostrożności podczas przeprowadzania transakcji internetowych! Pracownicy banków nigdy nie proszą klientów o podawanie loginu i hasła do konta, nie zalecają instalowania nowych aplikacji i logowania się na konto podczas rozmowy telefonicznej, a także nie informują o aktywności na koncie klienta za pośrednictwem komunikatorów społecznościowych. Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast zgłosić Policji, dzwoniąc na numer alarmowy 112.