Droga wojewódzka 527, będąca kluczowym łącznikiem komunikacyjnym dla środkowo-zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego, przeszła niedawno pierwszy etap swojej rozbudowy na odcinku Morąg-Łukta. Wprowadzone ulepszenia, które już teraz przyczyniają się do poprawy dostępności komunikacyjnej powiatu ostródzkiego, jednak nie zamykają listy zaplanowanych prac w tym obszarze.
Marcin Kuchciński, marszałek województwa, podkreśla determinację do dokończenia projektu poprzez modernizację odcinka drogi między Florczakami a Bramką. Dodał, że po wcześniejszych remontach na trasach Łukta-Florczaki i Bramka-Morąg, nadszedł czas na skompletowanie brakującego ogniwa tak, aby całość trasy spełniała najwyższe standardy. Marszałek zwrócił również uwagę na turystyczny potencjał powiatu ostródzkiego i wyraził nadzieję, że modernizacja drogi ułatwi gościom dotarcie do miejsc wypoczynku bezpiecznie i komfortowo.
Prace modernizacyjne nie ograniczą się jednak tylko do wymiany nawierzchni asfaltowej. W planach są również korekty łuków, przebudowa skrzyżowań, budowa przejść dla pieszych oraz zatok autobusowych, a także poprawa systemu odwadniania dróg i oświetlenia. Planowany jest również cięcie drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu.
Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, zapowiedział kolejną inwestycję na drodze 527 w tym roku: przebudowę wyjazdu z Olsztyna w kierunku Tomaszkowa z nowym rondem i zjazdem do Bartąga. Zapowiedział, że to przedsięwzięcie znacznie poprawi komunikację w Olsztynie i jego najbliższym otoczeniu, a jednocześnie zakończy inwestycje drogowe w pobliżu stolicy regionu.
Do tej pory wykonane dwa etapy przebudowy drogi 527 na odcinku Morąg-Łukta kosztowały prawie 92 mln zł. Z tej sumy ponad 67 mln zł pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, natomiast około 8 mln zł wyasygnowano z budżetu państwa. Pozostałe środki pochodziły z budżetu województwa. Drugi etap budowy drogi między Florczakami a Bramką ma kosztować około 28,3 mln zł, z czego ponad 22 mln zł pochodzi ze środków regionalnego programu Europejskie Fundusze dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027. Strabag, firma wykonująca prace budowlane, rozpocznie prace już 8 sierpnia, a planowane zakończenie prac to 3 listopada 2025 roku.
Dyrektor ZDW Waldemar Królikowski oraz główna księgowa Ewelina Anuszkiewicz podpisali umowę na przebudowę drogi. Podpis złożył także kierownik techniczny firmy Strabag, Daniel Rusinek.