Znaczący odcinek obecnej Drogi Krajowej 16 (DK16) będzie modernizowany do standardu drogi ekspresowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) sfinalizowała umowę z firmą Budimex na przebudowę ponad 11 km tego szlaku. Umowa, podpisana 27.09, przewiduje koszt inwestycji przekraczający 507 mln zł.
Umowa jest efektem długotrwałego procesu przetargowego, który rozpoczął się 21 grudnia 2022 roku. Pierwszy wybór oferty, uznanej za najkorzystniejszą, nastąpił w październiku 2023 r., co wywołało odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Mimo że GDDKiA skierowała skargę na wyrok KIO, to została ona odrzucona przez Sąd Okręgowy w Warszawie. Po drugiej analizie ofert wybrano propozycję konsorcjum Polimex, jednak w czerwcu br. konsorcjum nie zaakceptowało tego wyboru. W rezultacie, po niemal 9 miesiącach od pierwszego wyboru, powrócono do opcji Budimex. Ostateczna decyzja zapadła po skutecznej kontroli przeprowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co zaowocowało podpisaniem umowy z wykonawcą.
Planowana jest budowa drugiej jezdni na odcinku pomiędzy Olsztynem a Biskupcem na drodze ekspresowej S16, która będzie miała prawie 30 km. Inwestycja będzie realizowana w dwóch częściach: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Umowa na wykonanie tej drugiej części, o długości ponad 18 km, została podpisana z wykonawcą w czerwcu br.
Celem jest dostosowanie istniejącej drogi do standardów klasy S przez dobudowę drugiej jezdni i przebudowę niektórych jej fragmentów. Zostaną również wybudowane dodatkowe drogi do obsługi przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo i Łęgajny, a węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do wymogów drogi ekspresowej. Wykonawca ma zamiar wykorzystać materiał z rozbiórki obecnej DK16 do produkcji nowej nawierzchni, zachowując wysoką jakość.
Na trasie między Olsztynem a Barczewem powstaną węzły Wójtowo i Łęgajny, gdzie planowane jest zastosowanie samowystarczalnego oświetlenia opartego na odnawialnych źródłach energii. Węzeł Barczewo zostanie rozbudowany, powstanie jedenaście nowych konstrukcji inżynieryjnych, a trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone.
Pierwszym krokiem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co zajmie około 17 miesięcy. Następne 22 miesiące, nie licząc okresów zimowych między 16 grudnia a 15 marca, będą poświęcone na realizację projektu. Planuje się, że nowa trasa będzie dostępna dla kierowców w 2028 roku.
Modernizacja DK16 na drogę ekspresową S16 ma kluczowe znaczenie dla północno-wschodniego regionu Polski. Usprawnienie infrastruktury poprawi przepustowość trasy, zwiększy bezpieczeństwo i skróci czas podróży. Nowoczesna arteria komunikacyjna przyciągnie inwestorów i turystów, co przyczyni się do rozwoju gospodarczego tego obszaru. Inwestycja ta jest istotnym elementem strategii rozwoju infrastruktury Polski, mającej na celu stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci dróg ekspresowych i autostrad.