Dzisiejszy dzień (27.09) przyniósł istotną informację dotyczącą przyszłości obecnej DK16. Główny Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarł umowę z firmą Budimex na przebudowę ponad 11-kilometrowego fragmentu drogi do standardów drogi ekspresowej. Cała inwestycja będzie kosztowała ponad 507 milionów złotych.
Podpisanie tej umowy stanowi finał procesu przetargowego, który rozpoczęty został 21 grudnia 2022 roku. Pierwsze wybory najkorzystniejszej oferty nastąpiły w październiku 2023 roku, jednak doszło do odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Mimo odwołania GDDKiA, Sąd Okręgowy w Warszawie utrzymał decyzję KIO. Po ponownej analizie ofert, najkorzystniejszą okazała się propozycja konsorcjum Polimex, które w czerwcu bieżącego roku nie zaakceptowało jednak swojego wyboru. Po prawie 9 miesiącach od pierwszego wyboru oferty, powrócono do Budimeksu jako wykonawcy. Umowa została podpisana po pozytywnej kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Pierwotna droga DK16, łącząca Olsztyn i Biskupiec i oddana do użytku w 2010 roku, zostanie przekształcona w drogę ekspresową S16 o długości około 30 kilometrów. Prace podzielone zostaną na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. Umowa dotycząca drugiego odcinka, ciągnącego się na odległość ponad 18 km, została podpisana z wykonawcą w czerwcu tego roku.
Obecna trasa zostanie dostosowana do wymogów klasy S przez dobudowanie drugiej jezdni i przebudowanie niektórych jej fragmentów. Powstaną również dodatkowe jezdnie do obsługi przyległych terenów oraz nowe węzły drogowe Wójtowo i Łęgajny. Węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do standardów drogi ekspresowej. Wykonawca planuje wykorzystać destrukt asfaltowy z rozbiórki DK16 do budowy nowej nawierzchni, zachowując przy tym wysokie standardy jakościowe.
W ramach inwestycji między Olsztynem a Barczewem powstanie samowystarczalne oświetlenie węzłów Wójtowo i Łęgajny, które będzie czerpało energię z odnawialnych źródeł. Zaplanowano rozbudowę węzła Barczewo oraz wybudowanie jedenastu nowych obiektów inżynierskich. Dodatkowo, trzy przejścia podziemne dla pieszych zostaną wydłużone.
Wykonawca zobowiązał się do opracowania dokumentacji umożliwiającej złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Cały proces, łącznie z uzyskaniem zezwolenia, potrwa około 17 miesięcy. Następne 22 miesiące, nie licząc przerw zimowych między 16 grudnia a 15 marca, przeznaczone będą na realizację inwestycji. Przewiduje się, że kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2028 roku.
Potrzeba rozbudowy drogi ekspresowej S16 jest kluczowa dla regionu północno-wschodniej Polski. Poprawiona infrastruktura pozytywnie wpłynie na przepustowość trasy, bezpieczeństwo oraz skróci czas podróży. Nowoczesna droga ekspresowa przyciągnie inwestorów i turystów, co znacząco przyczyni się do gospodarczego rozwoju regionu.
Poza tym, nowa trasa znacząco wpłynie na komfort życia lokalnej społeczności i użytkowników drogi. Jest to element strategiczny dla rozwoju infrastrukturalnego Polski, dążącego do stworzenia spójnej i nowoczesnej sieci dróg ekspresowych i autostrad.