Rozwój infrastruktury drogowej w Olsztynie stanowi klucz do rozwoju terenów przemysłowych nad jeziorem Trackim

Rozbudowa terenów przemysłowych w bliskim sąsiedztwie jeziora Trackiego to inwestycja fundamentalna dla miasta. Dzięki niej możliwe będzie poprawienie komunikacji pomiędzy osiedlami Zatorza a resztą Olsztyna, co jest szczególnie istotne z uwagi na intensywny rozwój tej części miasta.

Rośnie liczba budynków mieszkalnych, a wraz z nimi przybywa mieszkańców, co utrudnia dotarcie do południowej części Olsztyna. Ulica Zientary-Malewskiej zostanie rozbudowana, co ułatwi dojazd do ulicy Lubelskiej i węzła Wschód obwodnicy, znacząco odciążając tym samym istniejące trasy przeprawy.

Prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, podkreślił wagę tej inwestycji. Zauważył, że mieszkańcy osiedli położonych za torami kolejowymi oczekują właśnie takich działań, zwłaszcza tych dotyczących infrastruktury drogowej. Planowana jest budowa tunelu drogowego pod torami, który połączy wschodnią obwodnicę miasta z tą częścią miasta.

Ważnym elementem tego zadania jest budowa 32-metrowego i 14-metrowego szerokości tunelu pod torami kolejowymi. Inwestycja przewiduje też wybudowanie ponad 1,3-kilometrowej drogi dla pieszych i rowerów, która połączy ul. Zientary-Malewskiej z węzłem Wschód na południowej obwodnicy Olsztyna. Planowane jest również zaprojektowanie i rozbudowa ul. Zientary-Malewskiej na odcinku od Jeżynowej do przyszłego ronda, które ma powstać między ul. Jesienną a Tracką.

Paweł Polański, dyrektor ds. realizacji w spółce Intop Warszawa, poinformował, że wcześniej realizowano kilka podobnych inwestycji, a obecnie są prowadzone dwie kolejne w okolicach Warszawy. Prace projektowe mogą nie być zauważalne dla mieszkańców, ale firma będzie dążyła do jak najszybszego rozpoczęcia prac budowlanych i zakończenia inwestycji terminowo.

Poza budową infrastruktury drogowej otwierają się możliwości zagospodarowania okolicznych terenów na potrzeby przedsiębiorczości. Te tereny to jedne z niewielu dużych, niezagospodarowanych miejsc w Olsztynie. Na obszarze ponad 65 hektarów mogą powstać obiekty przeznaczone między innymi pod produkcję i usługi. Mają tam pojawić się obiekty, które będą wspierać rozwój Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Władze miasta złożyły już wniosek do marszałka województwa o przeanalizowanie możliwości nadania temu zadaniu statusu projektu o znaczeniu strategicznym.

Budowa infrastruktury drogowej, na którą została niedawno podpisana umowa, ma potrwać 33 miesiące. Całość zadania kosztować będzie nieco ponad 73 mln zł. Na ten cel samorząd Olsztyna pozyskał fundusze z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.