Port Lotniczy Olsztyn-Mazury: Bilans roku 2024, perspektywy na przyszłość i ciekawostki z historii

Rok 2024 był dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury zarówno pełen wyzwań, jak i sukcesów, które utwierdziły jego pozycję jako kluczowego elementu infrastruktury komunikacyjnej regionu Warmia i Mazury. Na terenie portu w 2024 roku odprawionych zostało aż 72 246 pasażerów, a wykonano 3 965 operacji lotniczych. Ponadto, przez dziewięć lat działalności tego lotniska, skorzystało z niego ponad 860 tysięcy osób.

W ciągu roku 2024, port lotniczy zmagał się z wieloma problemami takimi jak rosnące koszty operacyjne, wyższe ceny paliwa lotniczego oraz inflację. Dodatkowo, techniczne i logistyczne problemy przewoźników lotniczych, takie jak konieczność długotrwałego serwisowania samolotów czy opóźnienia w dostawie nowych jednostek, zmusiły linie lotnicze do priorytetowego traktowania najbardziej dochodowych tras z dużych lotnisk. W rezultacie, mniejsze porty lotnicze takie jak Olsztyn-Mazury stanęły przed trudnościami uniemożliwiającymi planowany rozwój siatki połączeń pasażerskich.

W 2024 roku przewoźnik lotniczy Wizz Air tymczasowo zawiesił obsługę dwóch tras, co argumentował koniecznością serwisowania wadliwych silników w kilkudziesięciu Airbusach A320neo. Jednakże, pomimo tych trudności, zarząd portu nadal koncentrował się na rozwijaniu i wzmacnianiu sieci połączeń pasażerskich, zarówno regularnych jak i czarterowych.

Zrealizowano również kilka sukcesów, takich jak uruchomienie połączenia do egipskiego Marsa Alam przez touroperatora Itaka. To pierwszy w historii lotniska zimowy czarter wystartował 28 grudnia 2024 roku. Wysoka popularność tej oferty przyczyniła się do udostępnienia jej również w sezonie letnim 2025. Również połączenia do Turcji i Albanii cieszyły się dużym zainteresowaniem pasażerów.

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w 2024 roku kontynuował obsługę lotów General Aviation, które obejmowały loty biznesowe, medyczne, wojskowe oraz szkoleniowe.

Sukcesywnie rozwijano działalność w zakresie odprawy towarów. W 2024 roku łączny wolumen odprawionych ładunków wyniósł 358 043 kg, co stanowi wzrost o 15,8% w stosunku do roku 2023.

W 2024 roku realizowano również ważne inwestycje kluczowe dla dalszego rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Najważniejszym z nich był projekt „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA. Innowacyjny System Zdalnej Wieży Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej AFIS”, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zarząd portu planuje kontynuację przyjętej strategii rozwoju. Jednym z najnowszych projektów jest „Flight Eco Center”, który zakłada budowę nowoczesnych hangarów MRO (Maintenance, Repair & Overhaul).

W strefie okołolotniskowej rozpoczęto budowę nowoczesnego centrum technologii medycznych firmy CX Engineering. Ta inwestycja o wartości 20 milionów złotych obejmuje budowę hali produkcyjnej o powierzchni 1900 m2 oraz 1100 m2 przestrzeni biurowej.

20 stycznia obchodzono 9-lecie działalności Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Od inauguracji pierwszego połączenia pasażerskiego w styczniu 2016 roku, port sukcesywnie realizuje swoje cele, takie jak zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego regionu oraz stymulację rozwoju społeczno-gospodarczego Warmii i Mazur.