Zaangażowanie młodzieży w kwestie związane z kulturą i sztuką było tematem debaty młodzieżowej w ramach cyklu „Senat na Ty”, która odbyła się w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej. Spotkanie, do którego dołączyli uczniowie ze szkół w Olsztynie, miało na celu podkreślenie znaczenia kultury dla młodego pokolenia. Punktem kulminacyjnym debaty z dnia 7 marca 2025 r. były postulaty opracowane przez uczestników spotkania, takie jak tłumaczenie i publikowanie polskich książek za granicą, dostosowanie literatury do potrzeb dzieci i młodzieży czy też promocja instytucji artystycznych przez młodzież na platformach społecznościowych.
Wiceprzewodnicząca Komisji Kultury i Środków Przekazu, senator Barbara Zdrojewska, otworzyła spotkanie i wyraziła swoje zadowolenie z inicjatywy. Uwypukliła ona także rolę kultury w trudnych czasach konfliktów oraz możliwości jakie otwiera dzisiejsza technologia, dzięki której dostęp do kultury jest powszechny. Zwróciła uwagę na wagę korzystania z takich możliwości przez młodzież.
Spotkanie prowadzone było przez studentów II Liceum Ogólnokształcącego im. K.I. Gałczyńskiego w Olsztynie, którzy podkreślali znaczenie kultury dla młodych ludzi oraz zobowiązali się do analizy sposobów jej pielęgnacji i stawiania czoła wyzwaniom, które stoją przed nią. Wśród uczestników byli m.in. rzecznik praw dziecka Monika Horna-Cieślak, zastępca dyrektora Departamentu Mecenatu Państwa w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Edyta Wiśniowska oraz warszawski rzecznik praw uczniowskich Damian Jaworek.
Oprócz uczniów będących gospodarzami debaty, zaproszeni zostali również studenci z niesamowitych szkół w całym kraju, od Chorzowa po Warszawę. Podczas pierwszego etapu debaty, który miał charakter otwartej dyskusji, młodzi ludzie razem z panelistami zastanawiali się nad rolą kultury w ich życiu, jak używają jej dóbr, jakie trudności napotykają w tym procesie oraz jak postrzegają dostępność kultury w erze social mediów.
W drugim etapie debaty uczestnicy podzielili się na trzy grupy robocze, by dyskutować z ekspertami na temat kultury w erze globalizacji, dostępu do kultury i sztuki oraz roli kultury w szkole. Grupy te opracowały dziewięć postulatów, które otrzymały poparcie w głosowaniu.
Postulaty obejmowały m.in. tłumaczenie i publikowanie polskich książek za granicą, finansowanie napisów w języku angielskim dla polskich filmów, udostępnianie dzieł literackich młodzieży w bardziej przystępny sposób, finansowanie studiów artystycznych i filmowych dla studentów oraz promowanie instytucji sztuki prowadzonych przez młodzież w mediach społecznościowych. Postulaty te zostały przekazane senatorowi Jerzemu Wciśle, rzeczniczce praw dziecka Monice Hornie-Cieślak i dyrektor Edycie Wiśniowskiej, którzy zobowiązali się do ich realizacji.