Droga wojewódzka 527 stanowi kluczowy punkt na mapie komunikacyjnej środkowo-zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Świeżo zakończony pierwszy etap modernizacji odcinka Morąg-Łukta, który teraz służy kierowcom, znacząco zwiększył dostępność komunikacyjną tej części powiatu ostródzkiego. Ale to tylko początek szerszego planu inwestycji drogowych.
Marcin Kuchciński, marszałek województwa, podkreśla zaplanowane dalsze działania. Uzupełniając dotychczasowe prace na odcinkach Łukta-Florczaki i Bramka-Morąg, następny cel to rozbudowa brakującej części drogi między Florczakami a Bramką. Tym samym cała trasa stanie się jeszcze bardziej efektywna. Marszałek podkreśla atrakcyjność turystyczną powiatu ostródzkiego i stawia na umożliwienie gościom komfortowego i bezpiecznego dojazdu do miejsc wypoczynku.
Zaplanowane prace obejmują nie tylko wymianę asfaltu, ale także korektę łuków trasy, modernizację skrzyżowań, budowę przejść dla pieszych, zatok autobusowych, systemu odwadniania drogi i oświetlenia. W planach jest również usunięcie drzew mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, informuje o kolejnej dużych inwestycji na drodze 527: przebudowie wyjazdu z Olsztyna w kierunku Tomaszkowa oraz budowie ronda ze zjazdem na Bartąg. To ambitne przedsięwzięcie ma przede wszystkim poprawić ruch w Olsztynie i okolicach, pełniąc tym samym rolę zamykającą dotychczasowe inwestycje drogowe w najbliższej strefie stolicy regionu.
Za dwa etapy rozbudowy drogi 527 na odcinku Morąg-Łukta zapłacono prawie 92 mln zł. Ponad 67 mln zł pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 a około 8 mln zł z budżetu państwa. Reszta funduszy pochodziła z budżetu województwa. Koszt nowego etapu budowy łączącego Florczaki z Bramką wynosi około 28,3 mln zł, z czego ponad 22 mln zł pochodzi z regionalnego programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur” na lata 2021-2027. Firma Strabag, wykonawca robót budowlanych, rozpocznie prace za tydzień, czyli 8 sierpnia. Planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest na 3 listopada 2025 roku.
Umowę na modernizację drogi podpisali dyrektor ZDW Waldemar Królikowski oraz główna księgowa Ewelina Anuszkiewicz. Reprywatyzowaną firmę Strabag reprezentował kierownik techniczny Daniel Rusinek.