Metoda „na pracownika banku” to jedna z najczęściej stosowanych strategii przez oszustów, szczególnie popularna w ostatnim czasie. Pomimo ciągłego informowania społeczeństwa o takich praktykach oraz licznych wezwań do ostrożności, zdarzają się kolejne przypadki, kiedy mieszkańcy tracą swoje oszczędności, przekazując je fałszywym pracownikom banku.
W powiecie olsztyńskim odnotowano niedawno jeszcze jedną sytuację, gdzie ofiarą oszustwa metodą „na pracownika banku” padł mieszkaniec Olsztyna. Niestety uwierzył on w opowieść oszusta i stracił swoje zgromadzone przez lata fundusze.
Działania przestępców oparte na tej metodzie mają na celu przejęcie kontroli nad kontem bankowym ofiary oraz środkami na nim zgromadzonymi. Jak to wygląda? Oszust kontaktuje się telefonicznie z wybraną osobą, podając się za doradcę bankowy. Rozmowa nie budzi podejrzeń u ofiary, ponieważ numer telefonu, z którego dzwoni oszust, wydaje się być rzeczywistym numerem infolinii bankowej. Przestępca informuje ofiarę o podejrzanych transakcjach na jej koncie lub ostrzega o nieuczciwych pracownikach banku, których celem jest kradzież oszczędności klientów. „Doradca” sugeruje przelanie funduszy na specjalnie utworzone bezpieczne subkonto. Bywa też, że prosi o instalację określonej aplikacji, która umożliwi mu szybki dostęp do konta klienta. Nieświadoma ofiara wykonuje polecenia, instaluje aplikację i loguje się na swoje konto bankowe. W ten sposób oszust zyskuje pełen dostęp do konta i może wykonać dowolne transakcje, w tym zaciągnąć tzw. szybki kredyt.
W związku z powyższym przypominamy i ostrzegamy – autentyczni pracownicy banku NIGDY nie proszą o podanie loginu i hasła do konta oraz kodów autoryzacyjnych przysłanych SMSem. Nie proszą również o instalowanie jakichkolwiek aplikacji umożliwiających im operacje na koncie klienta. Wyświetlanie się na ekranie telefonu numeru i nazwy naszego banku nie jest równoznaczne z tym, że dzwoni do nas rzeczywisty doradca. Coraz częściej oszuści podszywają się pod numery telefonów, adresy e-mailowe czy nawet adresy IP różnych instytucji. W przypadku prób wyłudzenia należy jak najszybciej zawiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.