Oszuści wyłudzili od starszego mężczyzny z Olsztyna 300 tysięcy złotych, przekonując go do inwestowania w kryptowaluty

80-letni mieszkaniec Olsztyna stracił ponad 300 tysięcy złotych, uwierzywszy w obietnice szybkiego zysku na rynku kryptowalut. Przekonał go do tego mężczyzna, który podawał się za doświadczonego maklera giełdowego. Starszy pan przekazał mu nie tylko swoje oszczędności, ale również dane, które umożliwiały dostęp do jego portfela cyfrowych walut. Z biegiem czasu, kiedy na koncie zgromadziła się już znaczna suma pieniędzy, przestępcy zablokowali mu dostęp do aplikacji.

17 grudnia 2024 roku, poszkodowany senior zgłosił się do śledczych zajmujących się walką z przestępczością gospodarczą. Opowiedział, że we wrześniu 2024 roku nawiązał kontakt z mężczyzną prezentującym się jako broker papierów wartościowych. Dla większej wiarygodności, oszust wysłał mu e-mail zawierający sfałszowaną licencję maklerską.

Przekonany oszust zapewniał starszego mężczyznę, że pomoże mu powiększyć zgromadzone oszczędności poprzez inwestowanie w kryptowaluty. Obiecywał bezpieczną i pewną inwestycję oraz oferował pomoc w obszarze instalacji niezbędnych aplikacji oraz zarządzania portfelem kryptowalutowym.

Olsztynianin, zaufawszy fałszywemu doradcy, przez dwa miesiące konsekwentnie inwestował swoje oszczędności w cyfrowe waluty, a oszuści mieli nieograniczony dostęp do jego wirtualnych kont. Gdy wartość zgromadzonych środków przekroczyła 300 tysięcy złotych, przestępcy zablokowali dostęp do aplikacji. Po nich nie pozostał ani ślad, ani pieniądze.

Ważne jest, aby pamiętać, że to my sami mamy pierwszeństwo w dbaniu o swoje bezpieczeństwo i ochronę naszego majątku. Jak można uniknąć podobnych sytuacji? Oto kilka rad:

  • Zdecydowanie odrzucić propozycje łatwego i szybkiego zarobku poprzez kryptowaluty i inne instrumenty finansowe.
  • Osoby bez doświadczenia w inwestowaniu, zwłaszcza w transakcjach związanych z kryptowalutami, nie posiadają odpowiedniej wiedzy i nie powinny podejmować ofert nadchodzących drogą mailową czy telefoniczną tylko z chęci szybkiego zysku.
  • Zapoznać się z działaniem tych instrumentów oraz programów do obsługi zdalnego pulpitu. Nie instalować żadnych programów na namowę „konsultanta”.
  • Instalować tylko narzędzia rekomendowane przez bank, takie jak aplikacja mobilna do obsługi rachunku.
  • Każda osoba, która mimo ryzyka chce skorzystać z takich usług, powinna dokładnie weryfikować informacje podawane przez konsultanta.
  • Nie udzielać informacji na temat dostępu do naszego konta, danych do logowania, danych autoryzacyjnych operacji bankowych i naszych danych osobowych żadnej postronnej osobie.