Przeciwdziałanie toksycznym relacjom – inicjatywa młodych olsztynian

W obecnych czasach, zarówno w realnej przestrzeni społecznej, jak i w świecie online, nastolatki coraz bardziej dostrzegają i odczuwają negatywne skutki toksycznych kontaktów międzyludzkich. Tą problematyką postanowili zająć się uczniowie X Liceum Mistrzostwa Sportowego, XI Liceum Ogólnokształcącego oraz Technikum nr 2 z Olsztyna. Julia, Maciej, Wiktor, Maciej, Milena i Jakub chcą zbadać zagadnienie toksyczności w relacjach międzyludzkich, rozwijać edukację na ten temat oraz wspierać osoby dotknięte tym problemem. Całe przedsięwzięcie wpisuje się w ich udział w znanej olimpiadzie „Zwolnieni z teorii”, a tytuł nadany realizowanemu przez nich projektowi brzmi „Podwójne węzły – Toksyczność relacji”.

Grupa młodzieży z Olsztyna zaangażowała się w badanie i realizację projektu dotyczącego problemów społecznych, których doświadczenie jest coraz częstsze. Całość prowadzona jest pod egidą XI edycji ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Tym razem nastolatki skupili się na analizie problemu toksycznych relacji i hejtu, które są obecne zarówno w codziennym życiu, jak i w cyberprzestrzeni. Tytuł ich inicjatywy brzmi „Podwójne węzły – Toksyczność relacji”.

Celem projektu jest zbadanie wpływu negatywnych relacji na życie codzienne ludzi oraz analiza roli mediów społecznościowych i aplikacji randkowych w ich tworzeniu. Uczniowie planują również edukować społeczeństwo i pomagać mu radzić sobie z tymi trudnościami. Jak tłumaczą, toksyczne relacje mogą wpływać destrukcyjnie na zdrowie psychiczne, prowadząc do lęku, depresji, niskiej samooceny czy izolacji społecznej. Również hejt w mediach społecznościowych stał się powszechnym zjawiskiem, dotykającym zarówno młodzież, jak i dorosłych.

Uczniowie chcą stworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmów o trudnościach w relacjach. Chcą pokazać, że każdy zasługuje na zdrowe i pełne szacunku traktowanie. Według nich, wspólnie możemy przeciwdziałać toksyczności i hejtowi, tworząc bardziej świadome i wspierające społeczeństwo.

Symboliczną postacią projektu jest „kozioł ofiarny”, który początkowo doświadcza toksycznych zachowań, a później staje się wzorem radzenia sobie z nimi. Przykładem jest młoda Kasia, która wkracza w okres dojrzewania i zaczyna mierzyć się z wieloma trudnościami, jakie przynosi jej szkoła średnia.

Projekt „Podwójne węzły” opiera się głównie na przeprowadzaniu sond społecznych, organizowaniu interaktywnych spektakli w szkołach. Działania mają na celu naukę młodzieży rozpoznawania niezdrowych zachowań oraz budowania właściwych więzi. Uczniowie podkreślają, że skala problemu stale rośnie. Częstym powodem znalezienia się w toksycznych relacjach jest dorastanie w dysfunkcyjnych rodzinach, gdzie doświadczane jest emocjonalne przemoc, bezzasadna krytyka czy brak wsparcia.

Według uczestników olimpiady, jednym ze sposobów na zmniejszenie skali problemu jest wprowadzenie zmian w prawie, np. systemów mediacyjnych, skuteczniejsza moderacja treści w internecie, łatwiejszy dostęp do pomocy psychologicznej czy promowanie pozytywnych postaw w społeczeństwie. Ważną rolę odgrywa również zaangażowanie psychologów i psychoterapeutów, którzy mogą pomóc odzyskać poczucie własnej wartości i wydostać się z destrukcyjnych relacji.

Obecnie młodzież tworzy film ilustrujący wpływ szkodliwych relacji na dorastające osoby. Materiał ma trafić na platformę YouTube. Poprzez media społecznościowe uczniowie edukują i wspierają swoich odbiorców.