Wybrany wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych

W dniu dzisiejszym, 12.03, z udziałem przedstawicieli lokalnych władz, odbyło się spotkanie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym zapadła decyzja o preferowanym do realizacji wariancie obwodnicy Olsztyna i Dywit w ramach Drogi Krajowej nr 51.

W poprzedniej fazie projektowania (Studium korytarzowe) przeprowadzono analizę dwóch potencjalnych tras obwodnicy – jednej po zachodniej, a drugiej po wschodniej stronie Olsztyna. Na lutowym spotkaniu w 2023 roku, ZOPI zdecydował o kontynuacji prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) nad trzema wariantami na korytarzu zachodnim (W1, W2 oraz W4). Na podstawie wielokryterialnych analiz przeprowadzonych w ramach STEŚ, ZOPI wybrał najbardziej korzystny wariant obwodnicy, który zostanie zarekomendowany do wydania decyzji środowiskowej (DŚU). Po doprecyzowaniu dokumentacji wniosek o DŚU Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Ostateczna decyzja ZOPI wyznaczyła wariant W2 na korytarzu zachodnim jako rekomendowany. Wariant ten ma długość 15 km i zaczyna się na końcu obwodnicy Spręcowa. Planuje się, że koniec obwodnicy znajdzie się na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w pobliżu istniejącego skrzyżowania z ulicą Sielską niedaleko miejscowości Kudypy.

Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit będzie częścią drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zbudowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. Droga krajowa nr 51 jest jednym z kluczowych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, łączącym takie miasta jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. Na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16, w okolicach węzła Kudypy, przewidziano rezerwę pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD), który będzie stanowił zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi i utrzymania obwodnicy.

W drugiej połowie 2025 roku, GDDKiA planuje złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpi do opracowania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. zaprojektowania szczegółowych rozwiązań technicznych oraz przeprowadzenia badań geologicznych. Na podstawie tych prac ogłoszony zostanie przetarg na budowę obwodnicy. Przetarg ma zostać przeprowadzony w IV kwartale 2027 roku, a budowa obwodnicy planowana jest na lata 2029-2031.

Mainym celem inwestycji jest przejęcie ruchu tranzytowego z obecnie zatłoczonego układu ulic wśród gęstej zabudowy mieszkalnej, poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, polepszenie warunków życia mieszkańców Olsztyna i Dywit, dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic.

Budowa obwodnicy Olsztyna to jedno z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 roku powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).

Na liście rezerwowej znajduje się obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51, dla której w listopadzie 2022 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania podzielą się z gminą Dobre Miasto.